Auto’s die geschikt zijn voor bidirectioneel laden De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul.
En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen.
Alle elektrische auto’s van Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en Cupra die vanaf 2022 worden gemaakt en op het MEB-platform staan, zijn dan geschikt voor V2G. Deze zullen dan, als de eigenaars toestemming geven, deel gaan uitmaken van een “gedistribueerd net”.
De eerste laadpaal waarmee daarvoor geschikte elektrische auto’s stroom terug kunnen leveren aan het net, is door netbeheerders goedgekeurd. De vehicle-to-grid-laadpaal is opgenomen in het register van goedgekeurde laadpalen van ElaadNL en nu dus in vrijwel heel Nederland* te gebruiken.
Een elektrische auto kan stroom leveren dankzij de vehicle-to-grid-technologie (V2G) of de vehicle-to-everything (V2X) waardoor ze als buffer kunnen worden ingesteld. De allereerste elektrische auto in Nederland die stroom terug heeft kunnen leveren aan het net is van Nissan met het model Leaf.
Als je een elektrische auto met vehicle to home-technologie hebt, maak je een extra thuisbatterij overbodig. Een autobatterij is flexibeler en kan op meer manieren ingezet worden, bijvoorbeeld als stroomgenerator op de camping. Meerdere elektrische wagens kunnen zelfs dienen als stroombuffer voor de hele wijk.
V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto, zoals de IONIQ 5 van Hyundai, via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet. Met andere woorden, de elektriciteit stroomt niet meer alleen de elektrische auto (EV) in, maar de EV kan ook elektriciteit terugleveren.
Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden. De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar.
Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden. De enige manier om te ontladen is via de USB-poorten in de auto. Daarnaast zijn vrijwel alle laadpalen standaard niet geschikt om stroom te ontvangen. Kortom, zowel laadpalen als auto’s moeten aangepast worden. Daarmee staat de techniek nog in de kinderschoenen.