Wat te doen tijdens gas- en stroomuitval Meld de storing via het landelijke storingsnummer voor gas en stroom: 0800 – 9009. Bel alleen 112 als iemand spoedeisende (medische) hulp nodig heeft. Heb je nog internet op je telefoon of tablet?
De niet-verbruikte stroom wordt teruggeleverd aan het energienet. Als er relatief veel zonnepanelen in uw buurt zijn, kan dit leiden tot zogenoemde ‘files’ op het elektriciteitsnet. Het kan dan voorkomen dat zonnepalen tijdelijk geen energie kunnen terugleveren.
Indien uw omvormer op regelmatige basis uitvalt kan u schriftelijk een klacht indienen bij uw netbeheerder. Deze zal een onderzoek instellen.
Door de stroomuitval valt de omvormer dus uit. De stroom wordt tijdelijk niet opgeslagen. De zonnepanelen functioneren wel, maar ze kunnen hun energie niet doorgeven. Er gaat een beveiliging in werking om te voorkomen dat de omvormer overbelast raakt.
Noodpakket. Begin met het aanschaffen van een noodpakket bestaande uit nuttige spullen om in huis te hebben. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan een radio op batterijen, een zaklamp en extra batterijen. Een eerste hulppakket, lucifers, kaarsen en warmhouddekens voor als het koud is buiten.
Een van de beste manieren is met petroleumlampen. Je kunt olielampjes met een lontje gebruiken, kaarsen of kampeerlantaarns op batterijen. Het is ook belangrijk om zaklampen bij de hand te houden voor wanneer je er midden in de nacht uit moet, maar geen licht aan kunt doen.
Doe het eten in de koelkast en eet het binnen 2 dagen op. Is eten echt zacht en ontdooid, gooi dan je kwetsbare producten zoals vlees en vis, weg. Voor andere producten geldt: eet ze zo snel mogelijk op, het liefst dezelfde dag nog.
Heeft u helemaal geen stroom, dan kunt u de storing melden via het Nationaal storingsnummer Stroom & Gas (0800-9009). Dit is een gratis nummer. Uw melding komt direct bij uw regionale netbeheerder binnen. Met de de mobiele telefoon kunt u ook de website Gas- en stroomstoringen raadplegen.
Dit doe je als volgt: Schakel alle zekeringen uit en schakel de uitgevallen differentieel terug in. Schakel daarna één voor één op een rustig tempo de zekeringen terug in. Vanaf het moment dat je een zekering inschakelt en de differentieelschakelaar opnieuw springt, dan weet je dat de fout achter deze zekering zit.
Wat te doen wanneer de aardlekschakelaar is uitgeschakeld Schakel de uitgeschakelde aardlekschakelaar en de groepsschakelaars weer in. Schakel de apparaten 1 voor 1 weer in, totdat de aardlekschakelaar opnieuw wordt uitgeschakeld. Zo merkt u welk apparaat kapot is.