En sommige auto’s hebben zonnepanelen, zoals de Toyota Prius en Hyundai Ioniq 5. Het Nederlandse LightYear en het Duitse Sono Motors ontwikkelen auto’s die zelfs grotendeels van zonnepanelen zijn voorzien. Het belangrijkste probleem is nog dat je op de verkregen zonne-energie maar heel weinig kilometers kunt rijden.
Lightyear One, een van ’s werelds eerste auto’s op zonne-energie, wordt in 2022 verwacht. Lightyear werkt samen met TNO aan de ontwikkeling van technologie om meer dan 800 zonnecellen naadloos te integreren…
Bij Feenstra kunt 3 complete zonnepanelen pakketten kopen. Deze pakketten verschillen onderling op basis van bijvoorbeeld rendement, opgewekte energie, gemiddelde opbrengst.
Wat kosten zonnepanelen? Een set van 10 zonnepanelen kost gemiddeld 5.400 euro inclusief installatie en btw. De btw van 21 procent kan je grotendeels terugvragen aan de Belastingdienst. Je ontvangt dan 900 euro terug en betaalt feitelijk 4.500 euro.
Een elektrische auto opladen met zonnepanelen is perfect mogelijk. Zo rij je helemaal op gratis én groene energie. Een win-win voor jou en het milieu. Door de (auto)band genomen voorzie je daarvoor best 6 tot 8 extra zonnepanelen.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Zonneauto heeft flink prijskaartje De Lightyear One Pioneer Editions kosten 150.000 euro per stuk, een prijs die we in de toekomst niet meer hoeven te verwachten.
Interessant is dat het best presterende paneel uit de test, het flexibele zonnepaneel van Solar Frontier, niet tot de veelgebruikte polykristallijne zonnepanelen behoort, maar gebruik maakt van de zogenoemde dunne-filmtechniek. De rendementsverschillen in de top 5 zijn overigens niet heel groot.